AKTIV

BOTRENING

Et tilrettelagt folkehøgskoletilbud med fokus på botrening og livsmestring! Lær deg å gjøre de små og store oppgavene i hverdagen. Oppdag dine styrker, nye interesser og bli glad i friluftsliv.

• Det er du og dine behov som er viktigst for oss.

Denne linja er for deg som ønsker en mer aktiv hverdag. Her kan du lære å mestre store og små utfordringer i hverdagen, på tur og på fritiden – i trygge rammer.

Vi tilrettelegger opplegget for hver enkelt elev, og derfor vil innholdet være unikt fra år til år. Når vi har blitt bedre kjent med deg, legger vi opp dagene etter klassens ønsker og behov.

• Aktiv er en botrenings-, fritids- og friluftslivlinje for ungdommer med lettere psykisk utviklingshemming og behov for et tilrettelagt opplegg.

Linja ble opprettet i skoleåret 2019/20, og erfaringene vi har gjort oss så langt gir stor tro på at et år på folkehøgskole kan være spesielt givende og en viktig utviklingsarena for de som trenger litt ekstra oppfølging og et tilrettelagt studieinnhold.

Skolens undervisningsrom og utstyr er godt tilrettelagt, og det å være i et tett fellesskap med mange andre ungdommer gir en unik mulighet til utvikling og læring.

• Å mestre hverdagen, inne og ute

1-2 dager i uka har elevene botreningsundervisning. Her lærer elevene å skape gode rutiner. Sammen med lærere går de gjennom hva som trengs å gjøres for å holde orden på rommet, forberede seg for turer og andre oppgaver.

• Matlaging og kosthold – mat til hverdag og fest

• Sosialt – få nye venner

• Personlig hygiene – klesvask, holde orden på rom

• Personlig økonomi – orden i lommeboka

• Livsmestring – skap gode rutiner som passer deg

• Personlig utvikling, hvem er jeg, følelser, kommunikasjon, nettvett

• Sammen når vi dine mål

Del hverdagens små og store stunder, og oppdag nye interesser og aktiviteter sammen med nye venner! I løpet av året bygger elevene viktige og betydningsfulle vennskap, bekjentskap og sosiale nettverk som varer livet ut – uavhengig av hvilken linje de går på.

Rutiner i hverdagen

På Alta folkehøgskole deler alle elevene hverdagen sammen. De spiser frokost sammen, er med på morgensamling og spiser middag og kvelds når skoledagen er over og de ikke er på tur. Hver dag er ikke lik, men disse faste møtepunktene gir elevene trygge rammer og fine møtepunkter til å dele små og store øyeblikk.

Tilsynsordning på ettermiddag og kveld

Skolen har alltid 1 ansatt tilgjengelig for elevene, som har ansvar for å følge opp elever som har behov det. De fleste lærere, samt rektor og vaktmestere bor på tunet med deres familier, og det finnes alltid noen som elevene kan henvende seg til dersom det er noe.

• Opplev mestring i naturen og lev et behagelig friluftsliv!

Vi tilrettelegger og tilpasser innholdet på turene etter dine interesser, nivå og kapasitet.

Alta folkehøgskole er en friluftslivskole så her vil du få lære om å planlegge turer, pakke sekken til tur og å være på tur. Målet er at vi skal ha det godt ute på tur.

Overnattingsturer – høst og vinter

Vi overnatter stort sett på hytter. Om du liker å sove ute og været er godt, kan vi trene på å sove i telt eller under åpen himmel på høsten.

• Turrutiner – gode rutiner, før, under og etter tur

• Dagsturer – turer i Alta og omegn

• Overnattingsturer

• Hundeturer – bli med på sledetur med hund

• Valpekos – tunet kryr av firbeinte venner

• Fellesturer – turer med hele skolen

• Utendørs

Aktiviteter vi kan komme innom i løpet av året: Kano, klatring, mat på bål, foto, kajakk, valpekos, fiske, høsting av bær, topptur, hundetur, båttur, kystaktiviteter, aking, sledetur med hunder, ski og isfiske.

Vi besøker også en av gårdene i nærområdet hvor vi blir kjent med dyrene og gjør ulike oppgaver i fjøset gjennom sesongene.

Innendørs

Vi drar på svømming i Nordlysbadet for både lek og svømmetrening. Vi har styrketrening og annen idrett i treningsrom og gymsal. På ettermiddagene tar mange av elevene selv initiativ til felles aktiviteter som ballspill, strikkekveld, film, baking, bursdagsfeiring og mye annet.

• Idrett inne og ute – kom i form

• Styrketrening – sterkere i både kropp og sinn

• Kreativitet – form og farge, finn ditt uttrykk

• Gårdsbesøk– bli kjent med dyrene på et lokalt gårdsbruk

• Nordlysbadet – svømmetrening og bassenglek

• For å kunne kartlegge dine behov ønsker vi å starte opptaksprosessen tidligst mulig for å vite hvilke ressurser vi trenger og legge til rette for et best mulig skoleår. Ta gjerne kontakt med skolen et år i forveien eller tidligere. Da har vi god mulighet til å bistå deg og dine foresatte i prosessen.

1. Ta kontakt med skolen for å avtale et møte eller en prat.

2. Send inn en søknad på folkehogskole.no

3. Vi møtes og blir kjent med dine hverdagsrutiner og behov.

4. Din hjemkommune har eller lager en individuell plan for deg og ditt skoleløp.

5. Vi bistår i prosessen med å søke NAV om støtte til eventuelle ekstra ressurser knyttet til ditt skoleår. Dette bør gjøres før 1. april, men ved nok søkere på linja er det også mulig å søke i frem til 1. juli.

6. Send inn en søknad om stipend og lån til Lånekassen

7. Velkommen til første skoledag i august!

Har du spørsmål? Vi svarer gjerne!