Fred Buttard

Alta folkehøgskole Fred Buttard

Fjellfører på halvårskurset Ski og skred

Fred started som
instruktør hos EMHM - High Mountain Military School i Chamonix (1998 – 2008). Der trente han Alpine Styrker vinter og sommer. Han flyttet fra Chamonix i 2008 og har jobbet fulltid som fjellfører først i Val d’Isère og seinere i sin barndoms dal Maurienne.

“Det var på en av mine nydelige skiturer i Finnmark at jeg traff Bjørn og Ski og skred. Umiddelbart ønsket vi å samarbeide for å utvikle Ski og skred videre. Det å få jobbe i lag med så dedikerte og motiverte skikjørere over tid er et privilegium og bidratt til en videreutvikling av mine erfaringer som instruktør i Chamonix. Som fjellfører har engasjementet med Ski og skred blitt en realisering av drømmen jeg hadde når jeg bestemte meg for å jobbe i og av fjellet”

Ski og skred startet med første kursgruppe i Maurienne 2012. Siden har Fred bidratt på Lyngen-turer, langturer i Sarek og Finnmarksalpene, og mai samlingene i Finnmark, der gleder og erfaringer vinterfriluftslivet gir er blitt delt for å oppnå en dyp forståelse av fjellet.

Utdanning/kompetanse

• UIAGM sertifisert fjellfører siden 2001, utdannet ved ENSA, Chamonix

• Guide på halvårskurset Ski og skred siden 2012

• Driver firmaet UpGuides og arbeider som fjellfører i Frankrike, Sverige og Norge